W wielu kwestiach autorzy takich poradników mają racje, strona to jedna z lepszych inwestycji. Kolejna rada to ze dobrym rozwiązaniem jest postawienie takiej strony na WordPressie, czy oby na pewno?
Na te pytania postaram się w tym artykule odpowiedzieć kto powinien się zainteresować zainwestowaniem pieniędzy w stronę firmowa i jakie korzyści może nam przynieść.
WordPress to darmowy system zarządzania treścią czyli najłatwiej mówiąc oprogramowanie przeznaczone do prowadzenia blogów i stron internetowych. Dzięki temu rozwiązaniu używając różnego rodzaju wtyczek oraz motywów możemy zaprojektować stronę internetową, która będzie odpowiadała naszym oczekiwaniom. Łatwość i wygoda użytkowania sprawia że WordPress jest najczęściej wybieranym systemem zarządzania treścią i korzysta z niego około 40% rynku globalnego.
Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi, dzisiaj mnogość branż jak i wymagania poszczególnych firm są różne. Jedna z firm z tej samej branży może mocno różnić się i dążyć do innych celów niż nasza firma. Strona internetowa przede wszystkim ma czemuś służyć, jedna firma za swój cel obierze pozyskiwanie klientów, w innej celem będzie utrzymanie odpowiednich relacji, kolejna może tylko i wyłącznie przekonywać do zakupu danego produktu. Odbiorca który ma do nas trafić powinien przede wszystkim wiedzieć czego szuka, a my musimy wiedzieć jakiego klienta chcemy pozyskać.
Jeśli naszym celem jest pozyskanie 2-3 stałych klientów B2B ponieważ posiadamy dużą hale na wynajem to strona internetowa może być zbędnym wydatkiem. Wtedy warto jest rozważyć wykupienie usługi u podwykonawcy który zajmuje się podnajmem lub wystawić kilka ogłoszeń na portalach przeznaczonych na nieruchomości.
Wiele branż takich jak budowlana, kosmetyczna, lekarska, meblarska, rekreacyjna to firmy posiadające dużą konkurencję. Te firmy zapewne posiadają już swoje strony firmowe. Dzisiaj większość potencjalnych klientów szuka poprzez wyszukiwarki, duża cześć odbiorców poszukujących lokalnych firm kieruje się wystawionymi opiniami i tym co znajdzie na nasz temat.
Bardzo dużo lokalnych firm nie przykłada uwagi na to co mówią o nich w internecie a to z kolei duży błąd. Posiadanie strony która nie jest aktualna, kont na media społecznościowych które są puste nie przyniesie nam żadnych korzyści.
Wybierając system CMS należy przeanalizować czego od niego oczekujemy. WordPress poza prostotą obsługi i ogromnymi możliwościami rozwoju posiada również kilka mniejszych wad o których też tutaj wspomnę.
Koszty utrzymania strony internetowej w małej firmie to bardzo ważny czynnik jaki zawsze powinniśmy brać pod uwagę. Niewielka strona internetowa postawiona na WordPressie nie generuje dużych zasobów serwera, dzięki temu koszt samego hostingu w ujęciu rocznym są niewielkie. Kolejnym plusem jest to, że system jak i większość wtyczek i szablonów jest bezpłatna i nawet jeżeli zdecydujemy się użyć płatnych wtyczek koszty nie powinny przekroczyć kilkudziesięciu złotych miesięcznie.
Prostota i funkcjonalność obsługi panelu administratora to drugie imię WordPressa. Dodanie podstrony, wpisu na blog, zdjęcia do galerii nie powinni stanowić dużego problemu nawet dla bardzo początkujących osób.
Rozbudowa strony internetowej o nowe funkcjonalności np. dodanie formularza, mapy czy zaawansowanej wyszukiwarki nie stanowi większego problemu. Większości firm zajmujących się stronami internetowymi głównie opiera swoje usługi o WordPressa oraz najpopularniejsze wtyczki.
Sam WordPress jak i większość dodatków które w nim znajdziemy otrzymują częste aktualizacje. Chociaż bezpieczeństwo WordPressa może być dyskusyjne to w większości przypadków niema większych obaw że ktoś włamie się do naszej strony.
Społeczność tego systemy to ogromny plus dla programistów jak i samych klientów końcowych. Bardzo duża cześć osób projektujących strony internetowe zna to narzędzie, przez co jest ogromna konkurencja na rynku. To sprawia że osoby potrzebujące strony firmowej mogą w dość łatwy sposób wybrać wykonawcę.
Minusy o których tutaj przeczytasz są w głównej mierze moimi spostrzeżeniami po wielu latach korzystania w WordPressa.
Mimo ze WordPress to świetne i rozbudowane narzędzie to niestety nie zawsze może być użyty w niektórych firm. Jeżeli twoja strona będzie wymagała specyficznej integracji z zewnętrznym systemem, dostępem do rozbudowanego panelu użytkownika może być niemożliwe lub po prostu nieopłacalne. Jednakże o takie szczegóły warto zapytać przyszłego wykonawcę.
Chociaż w repozytorium WordPressa są wtyczki do tłumaczenia stron wielojęzycznych to w niektórych przypadkach może być to uciążliwe. Konstrukcja systemu co prawda pozwala na tłumaczenie, jadnak każda podstrona wymaga ręcznego tłumaczenia. Jeżeli strona będzie posiadać kilka podstron to większego problemu nie ma, gorzej jak planujemy stronę która będzie posiadać kilkadziesiąt podstron to może być to już spory wydatek pracy i pieniędzy.
Kompatybilność wtyczek to podstawa dobrze działającej strony, większość wtyczek czy szablonów z których będziemy korzystać będzie pochodziła od różnych programistów. Istnieje taka możliwość że wtyczka którą będziemy chcieli zainstalować może wpływać na np. czas ładowania strony, “gryźć się” z inną już zainstalowaną wtyczką.
Czasami bywa tak że po aktualizacji nasza strona może nie działać/ładować się poprawnie. Nie należy na tym punkcie wariować, takie awarie zdarzają się bardzo rzadko i zazwyczaj są łatwe w naprawie.
Ale ze jak, przed chwila pisałeś że jest to jeden z plusów. Tak zgadza się, jest to jeden z plusów ale i tez minusów dla osób poszukujących wykonawców. WordPress przez to ze jest znany i stosunkowo prosty bardzo często przyciąga zwykłych amatorów. Nie zrozum mnie złe, każdy rozpoczynający naukę nowej branży zaczyna jako amator, problem pojawia się wtedy kiedy osoby ze brakiem doświadczenia próbują zarobić na niewiedzy klientów (wyjaśniam to w poniższym punkcie).
Tworzenie stron internetowych przez ostatnie lata stało się bardzo popularne. Wcale nas to nie dziwi, ponieważ coraz częściej mówi się że branża informatyczna to jedna z lepiej opłacanych branż na świecie.
Próg wejścia w biznes projektowania stron jest dość niski i dzisiaj nie potrzebujemy umiejętności programistycznych żeby stworzyć dla swojej firmy stronę. Przeglądając internet w poszukiwaniu poradników, kursów możemy napotkać opinie że jest to bardzo proste i nie warto zlecać tworzenie strony profesjonalnej firmie. I tutaj zaczynają się schody, ponieważ strona internetowa to nie tylko kilka kliknięć. Strona to przede wszystkim nasz “cichy marketingowiec”, który powinien dbać o to byśmy byli widocznie w sieci z jak najlepszej perspektywy. Początkowy projektant stron będzie się skupiał tylko i wyłącznie na tym co widać, nie zadba o takie szczegóły jak responsywność, dobry opis strony, odpowiednio zaprojektowane grafiki, teksty które przyciągają uwagę.
Profesjonalne firmy zajmujące się stronami internetowymi zadbają o wiele szczegółów o jakich sami nie będziemy wiedzieli. Nawet jeśli będziemy uczyć się krok po kroku z kursów wiele rzeczy nam umknie lub po prostu nie będzie w tym kursie. Doświadczony projektant zna większość tych zagadnień i bez problemu poradzi sobie w mniej spotykanych sytuacjach.
Stąd też często poszczególne ceny stron wydają się być wysokie, do puki nie wgryziemy się w szczegóły i uświadomimy że jednak strona to nie taka prosta konstrukcja kosztująca kilkanaście złotych.
Dlatego jedna z wad WordPressa wymieniłem że na rynku jest zbyt wielu programistów-amatorów którzy przerobią jeden kurs i oferują swoje usługi. Jedyna w jaki sposób mogą konkurować to cena. Klienci nie znający szczegółów niejednokrotnie „nacinają” się na takie oferty i w rezultacie strona nie funkcjonuje w odpowiedni sposób. Zanim zlecimy komuś zaprojektowanie strony polecam dopytywać o szczegóły oferty. Zapytać o wyszczególnienie co zostanie zrobione i jaka będzie końcowa cena.
Oczywiście na rynku jest mnóstwo specjalistów oferujący swoje usługi na najwyższym poziomie. Problematyczne dla klientów może być wybranie odpowiedniej firmy. Jeśli nasz budżet jest niewielki zawsze możemy skorzystać z oferty opartej na danym kreatorze i zapłacić niewiele. Takich firm oferujących kreatory jest mnóstwo, zanim jednak podejmiesz decyzję zachęcam do bezpłatnej konsultacji gdzie dowiesz się czy takie rozwiązanie w przypadku twojej firmy jest opłacalne.
Moje spostrzeżenia nie są wyssane z palca. Wiele lat jestem w tej branży i staram się oferować odpowiednia jakość za odpowiednią cenę. Wielokrotnie spotkałem klientów którzy zlecili projekt, wpłacili zaliczkę i nie otrzymali tego co ustalili z wykonawca. Nawet zdarzają się przypadki zerwania kontaktu po przelaniu pieniędzy.
Poza aspektami które wymieniłem uważam że w wolnej chwili warto jest chociaż trochę “liznąć” temat projektowania stron. Zaznajomienie się z branżą może nam przynieść niewymierne korzyści. Nawet jeśli nie będziemy w stanie czegoś stworzyć, to przynajmniej w jakimś stopniu zapoznamy się z samym WordPressem. Podstawowa obsługa systemu i popularnych wtyczek pomoże w późniejszym czasie i będziemy wiedzieli za co tak naprawdę płacimy.